.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توقف عمليات ساخت کنارگذر مخرب انزلى

پس از تشکيل جلسات متعدد اهالى محيط زيست گيلان از فرآيند مرگ بارجاده کنارگذر انزلى جلوگيرى به عمل آمد .‌
اداره کل حفاظت محيط زيست استان گيلان اعلام کرد طى حکمى از سوى دادستان عمومى و انقلاب انزلى ادامه کار شرکت پيمانکار جاده کنار گذرانزلى متوقف شد.

به گزارش مهر اين طرح که با تاکيد غير موجه مبنى بر ادامه جاده سازى در مسير اوليه تبديل به بحران محيط زيستى ديگرى در سطح منطقه شده بود، انتقادات وسيع کارشناسان محيط زيست را برانگيخت و با ارسال نامه رئيس سازمان محيط زيست به معاون اجرايى رئيس جمهور دکتر سعيد لو حساسيت آن به اوج رسيد.
نبايد فراموش کرد که اين تالاب منبع در آمد مردم بومى از محل شکار و صيد پرندگان ،صيد مالى و بازديد حدود يک ميليون گردشگر در سال است. تالاب انزلى زيستگاه 231 گونه گياهى و 138 گونه جانورى است و عامل اصلى کنترل کننده سيلاب هاى يازده رودخانه بالادست به شمار مى آيد.
اشتغال قابل توجهى که صنايع دستى حاصل از محصولات حاشيه تالاب ايجاد مى نمايد و تاثيرى که اين اشتغال بر روى سطح معيشت مردم منطقه دارد، خود فرهنگ مستقلى را بوجود آورده است که هر آن مى تواند با تخريب تالاب از بين برود.‌‌ ‌
همچنين، طبق برآوردهاى بين المللى خدمات زيست بومى اين تالاب ( از تصفيه آلودگيها گرفته تا مکان زمستان گذرانى پرندگان و زادآورى آبزيان) ساليانه به ازاى هر هکتار 14000 دلار برآورد شده است و اين خود نشان دهنده اهميت ويژه تالاب است .
در ضمن با توجه به عضويت کشور ايران در کنوانسيون حمايت از تالاب ها (کنوانسيون رامسر) اقدام به تخريب اين تالاب بين المللى نقض صريح تعهدات کشور در اين کنوانسيون بين المللى است. ‌‌‌
در اين گزارش آمده است ، طى فعالتيهاى شبانه روزى کارشناسان در سال 83 ، با مشاوره کارشناسان کميته ملى انسان و يونسکو ، مسير مناسب که حداقل خسارات را به اين ذخيرگاه وارد مى سازد و انطباق قابل قبولى با مبحث توسعه پايدار دارد بر روى تصاوير ماهواره اى نشانه گذارى شد و اين در حقيقت تنها گزينه مورد قبول سازمان محيط زيست در روند ساخت اين جاده کنارگذر است.
‌‌‌لازم به ذکر است ، ساخت کنارگذر با تاکيد بر مسير اوليه در حقيقت علاوه بر عبور از محدوده حفاظتى و گردشگرى ، بروز خطر جدى را براى تالاب به همراه خواهد داشت، تجاوز به حريم شمالى تالاب ، ايجاد زمينه دسترسى متخلفين به نواحى حفاظتى ، ايجاد گسترش و توسعه بى رويه صنايع در بين جاده کناگذر و مسير اصلي، تاسيس غير مجاز مراکز خدماتى ، گسترش آلودگى هاى صوتي، شيميايي، بيولوژيکى ، تخريب منابع آب زيرزميني، ايجاد زهکش هاى غير طبيعي، تغيير بارهيدروليکي، افزايش بار رسوبات و اختلالات زمين شناختى و از طرفى کاهش بار زيبايى شناختى در شمال تالاب تنها بخش کوچکى از اثرات منفى ساخت کنارگذر به همان روال اوليه است که تنها اگر به پيشنهاد سازمان محيط زيست در خصوص تغيير مسير 285 متر از 16 کيلومتر اين جاده کنار گذر جامه عمل پوشانده شود بطور قطع هيچ يک از موارد فوق با شدت عنوان شده اتفاق نخواهد افتاد.‌‌‌


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.112 seconds.